Przedszkole
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów
Zespół Szkół w Czaczu
Chcielibyśmy zachęcić wszystkich uczniów naszej szkoły oraz rodziców do zapoznania się z informacjami dotyczącymi stosowanych przez nauczycieli naszej szkoły Elementów Oceniania Kształtującego. Dziś szczególną uwagę zwracamy na "NACOBEZU" czyli "na co będziemy zwracać uwagę". A oto garść informacji:
„Nacobezu” do lekcji
Określanie "nacobezu" do lekcji jest korzystne:
· dla nauczyciela, gdyż nie zajmuje się zagadnieniami drugorzędnymi, z góry wie co i jak będzie oceniać, odpowiednio dobiera rodzaj pracy podlegającej ocenie
· dla ucznia, gdyż dokładnie wie, jakie wiadomości i umiejętności musi opanować oraz na jakim poziomie, skupia się na osiągnięciu celu, może sam określić, co już umie
„Nacobezu” do pracy domowej i do sprawdzianu
1. Kryteria oceny są określone przed wykonaniem przez uczniów pracy domowej lub napisaniem sprawdzianu
2. Kryteria są precyzyjne i jawne (znane uczniom)
3. Ustalanie kryteriów oceny wspólnie z uczniami zwiększa ich odpowiedzialność za uczenie się
4. Dokonując oceny pracy ucznia bierzemy pod uwagę wyłącznie ustalone „nacobezu”
"Nacobezu” - korzyści dla ucznia
- czuje się bezpiecznie, gdyż wie, że nauczyciel nie zaskoczy go dodatkowym kryterium oceny
- stara się zwracać szczególną uwagę na to, co nauczyciel będzie oceniał w jego pracy
- wie, co powinno znaleźć się w jego pracy
- jest zainteresowany późniejszym komentarzem nauczyciela do jego pracy, gdyż wie, co nauczyciel oceniał
„Nacobezu” - korzyści dla nauczyciela:
- zastanawia się i analizuje sens zadań zadawanych uczniom na sprawdzianie lub pracy domowej
- dostosowuje zadania na sprawdzianie do wcześniej podanych uczniom „nacobezu” do lekcji
- w czasie sprawdzania prac uczniowskich skupia się tylko na tym, co zapowiedział
- ocena pracy ucznia jest sprawiedliwsza, nauczyciel ma mniej skarg dotyczących jego oceny prac uczniów