Przedszkole
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów
Zespół Szkół w Czaczu
Prawa i obowiązki wychowanków i uczniów
§ 65. 1.Wychowanek przedszkola ma prawo do:
• właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego, dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
• rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień;
• swobody wypowiedzi, wyrażania swoich poglądów i ich poszanowania stosownie do wieku i możliwości rozwojowych;
• wychowania w tolerancji do innych ludzi, bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia;
• znajomości własnej kultury, religii i używania własnego języka;
• ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej;
• wypoczynku, uczestnictwa w zabawach i zajęciach relaksacyjnych oraz do uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym;
• życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym;
• opieki w celu stworzenia warunków pobytu w przedszkolu zapewniających bezpieczeństwo;
• pomocy psychologiczno – pedagogicznej, którą regulują odrębne przepisy.
2. Wychowanek przedszkola ma obowiązek:
• współdziałać z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania;
• przestrzegać zasad i form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
• szanować sprzęty i zabawki;
• uczestniczyć w pracach porządkowych i samoobsługowych oraz pełnić dyżury;
• pomagać słabszym kolegom;
• kulturalnie zwracać się do innych i używać form grzecznościowych.
3. Uczeń ma prawo do:
• właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
• opieki w celu stworzenia warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo oraz ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
• opieki nauczyciela dyżurującego podczas przerw międzylekcyjnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
• poszanowania jego godności wynikających z konwencji o prawach dziecka oraz szacunku ze strony dorosłych i rówieśników;
• korzystania z pomocy stypendialnej lub doraźnej pomocy socjalnej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w ramach możliwości Zespołu;
• życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
• swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
• rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
• sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
• pomocy w przypadku trudności w nauce;
• korzystania z pomieszczeń zespołu, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych w obecności nauczyciela;
• wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową;
• zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
• odwoływania się i składania skarg w przypadku naruszenia jego praw do wychowawcy, rzecznika praw ucznia lub dyrektora;
• pomocy psychologiczno – pedagogicznej, którą regulują odrębne przepisy;
• korzystania z zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć religii, etyki, zajęć podtrzymujących tożsamość narodową, językową, etniczną, kulturową, które regulują odrębne przepisy;
• wybierania swoich przedstawicieli do samorządu uczniowskiego, opiekuna samorządu uczniowskiego i rzecznika praw ucznia w toku ordynacji wyborczej opracowanej przez uczniów;
• zgłaszania do samorządu uczniowskiego swoich uwag, spostrzeżeń i postulatów dotyczących życia szkoły;
• dobrowolnego dokonywania wyboru przynależności do organizacji i kółek zainteresowań działających na terenie szkoły;
• uzyskiwania rzeczowych wyjaśnień od nauczycieli dotyczących zdobywanej wiedzy i problemów osobistych;
• pisania nie więcej niż dwóch prac klasowych na 20 punktów i dwóch dłuższych sprawdzianów na 10 punktów w ciągu tygodnia oraz nie więcej niż dwóch krótkich sprawdzianów na 5 punktów w ciągu dnia, przy tym w jednym dniu uczeń może pisać tylko jedną pracę klasową na 20 punktów i jeden sprawdzian na 10 punktów;
• poprawiania prac za 20 pkt w terminie uzgodnionym z nauczycielem;
• informacji o terminie klasówki i sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem;
• otrzymania ocenionej przez nauczyciela pracy w ciągu tygodnia;
• uzyskania od nauczyciela uzasadnienia dotyczącego wystawionej oceny za odpowiedź ustną i pisemną;
• bycia nieprzygotowanym do lekcji po dłuższej nieobecności w szkole ( minimum 3 dni);
• niezadawania w piątek przez nauczycieli prac pisemnych z przedmiotów, które występują w planie lekcji w poniedziałek;
• egzaminu klasyfikacyjnego, który regulują odrębne przepisy;
• egzaminu poprawkowego, który regulują odrębne przepisy;
• podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
4. Uczeń ma obowiązek:
• aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły;
• uczęszczać na zajęcia wynikające z planu zajęć i przybywać na nie punktualnie;
• systematycznie przygotowywać się do zajęć, odrabiać prace polecone przez nauczyciela do wykonania w domu;
• podczas zajęć edukacyjnych, pozalekcyjnych, imprez i uroczystości szkolnych zachowywać się zgodnie z zasadami określonymi w statucie;
• kulturalnie i z szacunkiem zachowywać się wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów;
• dbać o higienę osobistą;
• dbać o dobre imię i honor szkoły oraz godnie reprezentować ją na zewnątrz;
• jako uczeń starszy opiekować się młodszymi kolegami;
• nosić strój szkolny określony w § 49 statutu;
• przestrzegać zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych określonych w § 48 statutu;
• przed rozpoczęciem lekcji zgłosić nauczycielowi przedmiotu nieprzygotowanie do lekcji wynikające z nagłych wypadków losowych;
• w ciągu dwóch tygodni usprawiedliwić nieobecność na zajęciach szkolnych poprzez przedstawienie wychowawcy pisemnego oświadczenia rodziców lub osobistego albo telefonicznego usprawiedliwienia przez rodziców lub zaświadczenia lekarskiego. Usprawiedliwienie może być zgłoszone przez jednego z rodziców;
• dbać o sprzęt i wyposażenie szkoły;
• dbać o ład i porządek w szkole;
• przestrzegać obowiązujących w szkole regulaminów: dowozu, biblioteki i świetlicy.
5. Ucznia szkoły obowiązuje zakaz:
• samowolnego opuszczania szkoły w czasie zajęć;
• wszelkich działań agresywnych skierowanych do innej osoby, używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów;
• picia alkoholu, palenia papierosów i zażywania środków odurzających;
• przynoszenia do szkoły przedmiotów, materiałów i substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia.
6. Tryb wnoszenia skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
1) uczeń, którego prawa zostały naruszone, może wystąpić w tej sprawie bezpośrednio
do wychowawcy klasy na zasadzie powiadomienia i w celu uzyskania wsparcia.
Wychowawca nadaje sprawie dalszy bieg według wyżej określonych zasad:
• powiadamia dyrektora zespołu,
• współpracuje z rzecznikiem praw ucznia i pedagogiem szkolnym,
• w przypadku spraw spornych w pierwszej kolejności powinno dążyć się do ich
załatwienia w drodze porozumienia bezpośrednio przez osoby zainteresowane, lub
za pośrednictwem mediatorów. Mediacje mogą prowadzić: wychowawca klasy,
samorząd uczniowski i pedagog;
• w przypadku, gdy uczeń lub jego rodzice/opiekunowie prawni uznają , że skarga została rozpatrzona niezgodnie z prawem szkolnym, mają prawo do wniesienia w ciągu 3 dni zażalenia, podając, jakie przepisy zostały naruszone:
• na rozstrzygnięcie ustanowione przez nauczyciela do dyrektora szkoły,
• na rozstrzygnięcie ustanowione przez dyrektora do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego szkołę w zależności od rodzaju skargi,
• decyzja organu jest ostateczna.
• skargi powinny zostać rozpatrzone według kompetencji w terminie:
• przez nauczycieli w ciągu 3 dni,
• przez dyrektora szkoły w ciągu 7 dni,
• przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący szkołę – na zasadzie odrębnych przepisów.